Mitt Nya Liv

Annelis Kalasbullar.

Av Anneli Gustavsson - 2020-06-07 20:08


Jag har blivit så sugen på att baka men jag har inte mycket plats kvar i frysen.. Men nu har jag bakat mer bullar i alla fall. Jag hade en påsen kvar men jag var ändå så sugen på att baka..

 

 

Innan jag börjar med degen så förbereder jag plåtarna o lägger ut formarna. 

 

 

Jag blandar jästen med sockret ,, då löser det upp sig o blir till en liten smet.

 

   

Ja, smet o smet,, men så här blir det i alla fall. Förr löste jag alltid upp jästen i smöret o mjölken men detta är mycket bättre.

 

 

Jag knäcker alltid äggen i en annan skål så det inte blir massa små skal..

 

 

Sen vispar jag ihop degen en stund. 

 

 

Jag har en mugg med vatten för att doppa ner skedarna, dom bli kladdiga när man ska ta degen o lägga den i formarna då är det lättare med lite vatten till.

 

 

Så här mycket fyller jag formarna.. Ca 3/4,,, då blir dom lagom stora..

 

 

Jag lät mina jäsa i dryga 45 min då blir dom så här.  Men sen ska jag ju göra ett litet hål i degen o det gör jag med 2 teskedar o där häller jag i geggan med kanel mm.

 

 

Kladdigt o hemskt blev det men så här ser det ut när man fyller hålen med geggan..

 

Det ska vara mycket pärlsocker,, det ska kännas i munnen..

 

     

Det blev 43 stycken den här gången.. Jag smakade på en o mamma fick in till sig o hon smakade på en då o sa att jag gör dom godaste bullarna så det är ju roligt att höra.

 

 

Mitt recept.. 250* i mitten på ugnen i ca 6-8 min.

 

50 gr jäst

100 gr smör/margarin som du smälter.

3 dl mjölk. Ha i mjölken i det smälta smöret så det blir ljummet. Sen blandar du ner allt.

1 ägg

3/4 dl socker

2 krm salt

8 dl mjöl. Jag brukar inte ta riktigt så mycket, men man känner lite..

 

 

 

Fyllning ;

 

Smält allt tillsammans. Det kan tjockna på lite om det får stå men det är bara att värma det lite igen. Fyllningen ska kännas sockrig när man har värmt till den så det är inget fel... 

 

50 gr smör/margarin

3 msk socker

½ tsk kanel

1 tsk vaniljsocker 

 

Pensla med ägg o pärlsocker.

 

Jag gör alltid dubbel sats med bullarna o 3 dubbelt med fyllning för det går det åt.. 

 

Dom här bullarna är så otroligt goda o lätta att göra. Man slipper att kavla o knåda o det underlättar verkligen när det gäller min värk.. 

 

Medans du väntar på nästa plåt så stelnar fyllningen lite så värm på den för varje plåt.


Kolla sen med en sticka så att bullarna inte är degiga innan du tar ut dom. 


 

 

 

Om ni gör dessa bullar får ni gärna säga vad ni tyckte..

 

Ha en fin kväll ♥

 

 
 
Synnöve Kjerstad

Synnöve Kjerstad

8 juni 2020 08:44

Måste ju bara prova att baka dessa.
När jag använder färskjäst så löser jag upp den i salt.Det går lika bra.
Ha en fin dag vidare nu. Kram från Norge.

http://nabolandet.blogspot.com

Anneli Gustavsson

8 juni 2020 15:05

Hej Norge =) Ja du måste prova dessa bullar som är så oroligt goda o så lättbakade.. Säg till vad du tyckte kram kram ♥

 
Ingen bild

Maria Albertsson

10 juni 2020 11:48

Bakade dessa idag! Goda! Mmm så dottern på 1,5år.

Anneli Gustavsson

10 juni 2020 12:31

Vad roligt att du tyckte om dom, ha en fin dag.

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards