Mitt Nya Liv

ÄR DU TÄPPT I NÄSAN ?

Av Anneli Gustavsson - 2022-04-14 11:00


1985 blev jag gravid med min son o under graviditeten så blev jag som så många andra täppt i näsan. Varför man blir det vet jag inte ? Men det var så jobbigt o jag kunde inte andas genom näsan så jag började använda nässpray... Den behövde jag ha hela tiden jag var gravid för att överhuvudtaget kunna så in lite luft i näsan så det blev ett beroende tillslut. Många som börjar använda nässpray förstör näsan,, vi slutar inte i tid o då blir det att det svullnar upp o då "puffar" vi ännu mer. Ingen följer längre det som står skrivet på flaskan,, nä det gjorde inte jag heller. 

 

Jag var 19 år när jag började med nässpray o o höll på i över 20 år.. Där gick det mycket pengar som jag kunde haft nåt roligare för. Men så kände jag att jag fick ett hål i skiljeväggen så jag sökte för detta o min läkare skrev istället ut cortisonspray som jag tog men det hjälpte ju inte alls lika bra men jag gjorde ett försök att inte fortsätta med den vanliga nässprayen o bara hade min andra.. Sen kände jag att när den ändå inte hjälpte så bra så slutade jag med den oxo,, men jag har den fortfarande här i fall det skulle täppa till rejält. Jag köpte en vanlig nässpray 2016 när jag skulle åka till Fuengirola för första gången för det är hemskt att gå o vara täppt hela tiden o särskilt när det är varmt oxo.. Jag använde den några gånger men sen har allt torkat ut i flaskan,, jag tror att jag har slängt den oxo. Jag blev lite rädd när den hade förstört min näsa på det sättet. En läkare sa att jag ska vara glad att det inte hade blivit cancer av allt användande. Nu har jag ett stort hål i skiljeväggen o det kommer alltid att finnas där samt att slemhinnorna är så svullna.

 

Så tänk er för OM ni använder nässpray att ni verkligen följer det som står på flaskan om ni inte har annat från läkaren. 

 

Lite tips på hur du kan göra för att bli av med täppan utan att använda spray.. Japp det funkar faktiskt. 

 

Tips 1 mot nästäppa:

Tryck upp tungan mot gommen, släpp tungan igen och tryck med två fingrar mellan ögonen, varva att göra dessa två moment i ca 20 sekunder.

Har det fortfarande inte hjälpt?


Tips 2 mot nästäppa:

Luta huvudet bakåt och kläm med fingrarna över näsan. Håll andan så länge du kan.

 

 

 

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards