Mitt Nya Liv

KÖTTBULLAR TILL NEO.

Av Anneli Gustavsson - 2023-07-27 20:58


Ja då var det dags att göra köttbullar till Neo igen. Förra gången jag gjorde dom var dom väldigt feta. Jag har använt blandfärs ett tag nu men det var riktigt fett så den här gången tog jag 1 kg blandfärs o 1 kg nötfärs o det blev jättebra. 

 

Jag har även i kokt potatis o kokta morötter som jag mosar. Har även i 2 ägg i detta. Man kan ha i lite kryddor oxo men det har jag inte nu. Men jag kokar dom i buljong 1½ buljong/gryta = 3 liters gryta. 

 

Det är lite jobbigt för händerna innan jag har gottat ihop allt men det går bra. Sen väger jag alla o dom väger mellan 18-20 gram, då blir dom lagom stora. Han får 1 köttbulle/måltid,, han äter 3 ggr/dag. 

 

 

   

Jag kokar det länge så det är lätt att mosa. Jag skär morötterna ganska tunna för dom tar sån tid att koka.

Jag kokade 5 medelstora potatisar o 3 stora morötter.

 

  


Den här köpte jag nog på wish o den är bra, ganska liten men perfekt till detta. 

 

 

Jag har inte saltat vattnet utan kokat utan.

 

    

Blandfärs o nötfärs.

 

 

Nu är det bara att blanda ihop allt. 

 

 

Jag har alltid hanskar, även när jag bakar. 

 

 

Sådär ja, nu är det bara att börja rulla bollarna =) 

 

 

Det tar sin lilla tid, men Neo älskar köttbullar.

 

 

Jag kokar dom i 2 grytor för det går fortare.. Dom kokar i 4 minuter. 

 

 

Nu är det bara att låta dom svalna lite.

 

 

Jag sparar lite av buljongen, jag ska frysa in detta o ge / portion.

 

   

Jag har även den här flaskan som jag har buljongen i. Den andra glasbyttan fryser jag nog in oxo. 

 

Ja nu har Neo lite köttbullar i några dagar, det är skönt när man har o bara kan ta ut. 

 

Nåt ni kan ge era älskade djur =) Lycka Till   

 

 


 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards