Mitt Nya Liv

KYCKLINGGRYTA.

Av Anneli Gustavsson - 2023-09-07 12:13


Ja varför göra nåt nytt när man kan äta samma sak hela tiden. Men jag har blivit mer o mer äcklad av att äta kött/färser.. Jag är ganska kräsen när det gäller maten nu, det har jag väl varit lite så innan oxo men nu blir det bara värre o värre. 

 

Jag kan äta kycklingfilé o göra lite gott av det på olika sätt. Fisk, helst inte lax gärna torsk/rygg, räkor, kräftor, hade mer än gärna smakat hummer. Sushi men inte när det är en stor rå fiskbit ovanpå, det gör inget om det är i rullen. Sallader, helst räksallad. Falukorv men då ska det vara Vaggeryds dom andra är det bara små hårda kulor o snusk i. Köttbullar o köttfärssås går bra när jag gör det på kycklingfärs. Älskar potatis kan äta dom som dom är med lite salt på. Ja det är väl det jag kan äta. Tycker att det är gott med pizza ibland o ska jag äta hamburgare så måste det vara med kyckling. 

 

Så igår gjorde jag min kycklinggryta igen o den blev rätt så god. Det tar tid för jag har mycket i den o det är så jag vill ha det.

 

RECEPT;

 

2 kg kycklingfilé som jag skär i strimlor eller bitar.

 

Färska champinjoner, den här gången hade jag 3 x 250 gram, det är så gott. 

6 stora Morötter som jag skivar ner.

2 brk vattenkastanjer som jag bara delar på mitten.

2 brk bambuskott som jag strimlar fint.

2 stora gula lökar, skär dom i båtar

6 stora vitlökar, skivar tunt o hackar till dom en gång.

2 paprikor delar lagom storlek.

2 citroner, både med zest o saften.

 

2 brk Bens sweet sås med ananas

Salt

Citronpeppar

Lite socker

Sweet Chilisås

2 st kokosgrädde

1 5 dl matlagningsgrädde

 

           

Jag steker först ihop allt utom lök, paprika o kycklingen. Det gör jag i en mindre stekpanna o sen har jag i det i min stora gryta.

 

 

Nu tar jag i lök, vitlök o paprika. Lägger man i det för tidigt så blir det bara sladdrigt.

 

 

Blanda ihop allt. 

 

 

Har i kokosgrädde o matlagningsgrädden o rör om.

 

 

Steker upp kycklingen..

 

 

Lägger kycklingen i en wookpanna där jag redan har haft i Bens sås, jag vill att det ska dra åt sig lite. Har fått för mig att det blir mer smak på så sätt =) 

 

 

Ja nu ska det ju bara blandas..

 

  


Det blev rätt så mycket..

 

   

Blanda lite försiktigt. 

 

 

Det är ju inte fullt förrns det rinner över o det gjorde det ett par gånger =) 

 

Ja det blev 12 middagar av detta så det är skönt att ha o bara plocka ut. Så nu är det bara att äta o njuta. 

Mammas betyg; Det var gott men det var lite starkt. Hon börjar tröttna på min gryta =) 

Hoppas att det ska smaka. Lycka Till   

 

 

 

 

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards