Mitt Nya Liv

BANANKAKA MED KNASTER.

Av Anneli Gustavsson - 2021-06-30 21:17


Jag har varit rastlös i dag. Jag har inte varit på nån promenad heller o jag kände att jag ville göra något.

 

Jag hade bananer som behövde ätas upp men så kom jag på att jag hade ett recept på banankaka som jag ville prova.. Den blev faktiskt god, ja jag åt en stor bit,, lite väl stor. 

 

RECEPT

 

5 ägg

350 gr mjöl

250 gr smör (smält)

250 gr socker

5 gr bakpulver

5 tsk vaniljsocker

4 st bananer, stora

 

VALFRITT

 

Karamellfärg RÖD

Strössel vilket som. Jag hade jordgubbssmak. Det var små pyllor så dom kändes inte så mycket.. Men kakan blev lite "gladare" med lite färg.

 

 

Smält smöret o blanda allt i en bunke. Dela sen upp smeten i 2 delar. Du ska först ha första halvan i en smord form på 30 x 25 cm . När du har lagt i den första smeten så skivar du ner bananerna i lagom bitar o lägger ut dom som jag har gjort på bilden. Sen häller du över resten av smeten över bananerna. 

In i mitten av ugnen i ca 30 minuter. 180*

 

 

 

Ja, bananerna ser ju inte roliga ut men dom är som godast nu o gott blev det. 

 

 

Dessa formar är helt fantastiska. Jag smorde lite lätt o det lossnar direkt.

 

 

Fluffar till det lite =)

 

 

Har i röd karamellfärg. Valfritt.

 

 

Dags för bananerna att dyka i.

 

 

På med resten av smeten o strössel.

 

 

Klar att ta ut o låta svalna.

 

 

Jag skar först upp dom i stora bitar,, men när jag hade ätit en stor så blev jag för mätt så jag delade på dom o det blev lagom. Det blev godkänt av både mamma o Rohde resten åkte in i frysen.

 

 

Gott gott gott med lite (mycket) florsocker på.

 

 

Det blev 20 bitar har jag för mig. Ja det var dagens bak. Tycker ni om bananer så kan jag rekommendera den här kakan. Den är lätt att baka o den blir så god.

 

Lycka Till ♥

 

  

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards