Mitt Nya Liv

PEPPARKAKSSKUMTOMTAR.

Av Anneli Gustavsson - 2022-01-04 18:28


Det är så roligt att prova på nya saker. Detta var nåt jag fick en ide om hur man skulle kunna göra för jag köpte en stor burk med skumtomtar o sen en färdig pepparkaksdeg.. Så varför inte dela en Tomte o lägga in den i degen,, det skulle ju kunna bli hur gott som helst.

 

Men några dagar efter jag kom på detta så säger mitt yngsta barnbarn att han hade sett nåt liknande på Tik Tok... Jag hade inte sett det då utan såg det sen när han skickade det till mig. 

 

Men när han var hos mig,, ja han sov över så gjorde vi dessa goda pepparkakor med skumtomtar i o det blev så gott. Segt o gott. Inte alls svårt,, för jag köpte ju en färdig deg men du kan baka en själv om du vill =) 

 

Recept; 180* mitten på ugnen i ca 8 min.

 

Pepparkaksdeg

Skumtomtar

 

Ja då, vi är alltid noga med att väga dom så det blir lika stort.  

 

 

 

Fammoo, jag fixar detta.. 

 

 

20 gr blev precis lagom stort.

 

 

Först rullade jag till degen lite o sen plattade jag ut den i handen o gömde tomten för att sen rulla till en boll igen.

 

 

Dom blev så blanka o fina =) 

 

 

Men det blev inte många på en deg,, 24 st så nästa år får det bli dubbelt upp =) Barnen fick dom mesta, jag åt några.

 

 

Dom var så fluffiga o fina när jag tog ut dom ur ugnen.

 

 

Det såg så gott ut när tomten smälte ut =) 

 

 

Ja,, sen sjunker dom ihop lite men det gör inget för smaken satt där =) 

 

 

Gottgottigottgott =) 

 

 

Titta fammoo vad segt det är =) 

 

 

Läskar jag dig nu =) 

 

 

Självklart myste vi lite på kvällen. Det var så mysigt att ha honom hos mig, det har inte blivit så mycket av det dom sista åren. 

 

 

Jack - Fammoo,, kommer du ihåg när Liam hoppade ut från fönstret ?

Jag - Ja då det kommer jag ihåg..

Jack - Får jag oxo hoppa ut nu ?

Jag - Nä du det får du inte göra =)

Jack - Ok,, då stannar jag väl här då =)

 

 

Tack för mitt guldhalsband fammoo.. Ja nu var det ju inte äkta men det spelade ingen roll =)

 

Var inne hos gammelmormor o hämtade stegen för vi skulle sätta upp en till brandvarnare i köket så nu har jag 1 i varje rum. 

 

 

Jack har blivit så duktig med Neo.. Han är så rädd för hundar o han har verkligen vuxit det sista o håller på mycket med Neo.. Det känns så bra för mig att han inte får panik längre utan kan hantera det jättebra. 

 

Ja då har vi provat på detta så det kommer att bli en tradition med mig o barnen. Hoppas att Liam oxo vill vara med nästa gång. Vi skulle bakat detta innan julafton men det blev så mycket corona som kom emellan. 

 

Är så sugen på att baka nåt mer så det lär nog bli en citronkaka igen, det är så gott. 

 

Ha en mysig kväll. Var rädda om er o varandra ♥

 

 

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

5 januari 2022 13:17

Vilken gullig kille.

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

Anneli Gustavsson

5 januari 2022 13:27

Tack, ja han är underbar ♥

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards