Mitt Nya Liv

ANNELI´S KALASBULLAR.

Av Anneli Gustavsson - 2023-05-29 18:18


Baka baka liten kaka.. Ja nästan i alla fall. Jag är så glad i min Irma (köksassistent), jo då den har fått ett namn, likaså min timer, den heter Stina-Britta =) 

 

Men,, nu bakade jag bullar, det var ett tag sen jag gjorde dessa. Sist jag gjorde dom fick mamma alla. Men den här gången är det nån annan som ska få dom =) 

 

Jag ska erkänna att jag gjorde nåt helt galet, men det upptäckte jag inte förrns senare på kvällen o då blev jag så förbannad på mig själv.. Istället för att ta kanel tog jag kakao,, hur dum får man vara ? Det är inte roligt att ge bort nåt som jag inte är hundra nöjd med så jag får se om jag bakar om dom i morgon. Mamma tycker att dom är goda o ja,, dom är goda men det är ju ändå bättre med kanel =) 

 

 

 

RECEPTET;  Dom är så lätta att göra, inget knådande här inte, bara att klicka ut dom i formen o sen låta dom jäsa i ca 45 min. 250* i mitten på ugnen i ca 6-8 min. Pensla med ägg o ha på pärlsocker

 

100 gr jäst

200 gr smör/margarin som du smälter.

6 dl mjölk. Ha i mjölken i det smälta smöret så det blir ljummet. Sen blandar du ner allt.

2 ägg

1½ dl socker

4 krm salt

8 tsk vaniljsocker

16 dl mjöl. Jag brukar inte ta riktigt så mycket, men man känner lite. Det ska vara lite kladdigt.

Pärlsocker

 

FYLLNING;

200 gr smör/margarin

12 msk socker

ca 3-4 tsk kanel

8 tsk vaniljsocker 

 

Smält först smöret o sen ha i allt det andra. Den här gången lät jag fyllningen koka upp så det blev som kola,, lite segt o det blev så bra. Men passa er så det inte bränner fast. 



Jag smälter smöret/margarin o har sen i mjölken tills det blir ca 37 grader, fingervarmt. Medans det blir ljummet så har jag satt igång köksassistenten med socker o jäst som jag har smulat i bunken. Sen häller jag i mjölkblandningen. 

 

Efter det har jag i resten av ingredienserna o sen får den gå ett tag. Se till så att ni inte har i för mycket mjöl, den ska släppa kanterna o man ska kunna "peta" på degen o inte få allt för mycket det på fingrarna för den ska klickas ut i formarna. 

 

Nu ska degen jäsa i bunken i 45 minuter.

 

Undertiden så lägger jag ut bullformarna i aluminium o förbereder fyllningen. Ta inte fel som jag gjorde =) 

 

Nu har bullarna jäst upp till det dubbla så nu ska du ta 2 skeder, det tycker jag är lättast att göra ett hål i mitten av bullarna o sen klickar du upp fyllningen så att det nästan är ända upp i hålet. 

 

Efter det så penslar du o har på socker eller vad du vill ha på. 

 

Nu ska dom in i ugnen i mitten i ca 6-8 min, jag hade inne mina 7 min. Den här gången blev det bara 46 stycken. Men jag hade i ganska mycket deg i formarna, man kan ta lite mindre oxo. Sen är det bara att låta dom svalna, ät o njut =) 

 

 

Finn 1 fel =) Ja här är ingredienserna,, men kanelen fattas o kakaon ska bort =) 

 

 

Underbara Irma =) 

 

 

Hon jobbar o sliter =)

 

 

Så här ser degen ut när den har gått en stund.

 

 

Dom har jäst till det dubbla så nu ska dom punkteras =) 

 

  


Det är bra att ha skedarna, jag doppar dom även i vatten så inte degen ska fasta på skedarna. 

 

 

Sen blir det lite slarv när man har på sockret, det ska vara mycket socker på.

 

   

Ja här är dom nybakta chokladbullarna =) Jag förstår inte hur jag kunde göra så fel, men det gick i alla fall ganska bra =) 

 

Kanske gör jag dom så i fortsättningen =)

 

Lycka Till   

 

 

 

 
 
Ingen bild

Mikaela

30 maj 2023 05:53

Bullarna ser väldigt goda ut

Anneli Gustavsson

30 maj 2023 11:16

Ja dom blev goda men jag gjorde ju fel ?

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards