Mitt Nya Liv

SMÖRDEGSBAKELSE.

Av Anneli Gustavsson - 2023-07-16 19:52


När man har lillknas hos mig så vill det till att göra nåt gott. Har gjort detta en gång innan o det gick hem. 

Det är så enkelt att göra o det går fort oxo. Jag köper färdig smördeg men för er som orkar o kan går det lika bra att baka själv =) 

 

RECEPT; 200* i mitten av ugnen, över o undervärme i ca 20 min. 

 

Smördeg.

 

Vaniljkräm;

4 dl mjölk

8 msk marsan vaniljpulver

 

Hallonsylt

 

Vaniljkrämen blir så len o mjuk, precis lagom tjock.. Sen har jag köpt hallonsylt på flaska för den är lite tjockare än den på burk, men den går oxo bra den gjorde jag på förra gången.

 

Jag var lite "ivrig" med att rulla upp smördegsrullen så den gick sönder lite så den fick jag "laga" till. Inte den vackraste men det ska bli intressant att smaka den sen. 

 

 

Det finns säkert andra att välja på oxo, men jag ville inte ha plattorna utan den här rullen.

 

 

Alla ingredienser, mer är det inte =)

 

 

Marsanpulvret. 4 dl mjölk o 8 msk pulver.

 

 

Den blir så mjuk o god. 

 

 

Ja här fick jag lappa o laga lite men det gick bra.

 

 

Jag använder sprits o spritsar ut vaniljkrämen för det är så mycket lättare. Sen vill lillknas ha polka strössel på. 

 

 

Den här gången la jag det på den här längden , gjorde på andra hållet förra gången. Ni ser hur jag har lagt ut krämen o sylten.

 

 

Sen viker jag in kanterna o penslar med ett ägg o sen har jag på strösslet. 

 

 

Den ser mörkare ut än vad den är. 

 

   

Då var den klar att ta resan ner i nåns mage =) Jag smakade lite nu o den blev så god =)

 


 

Den blev fluffig men lite kompakt i mitten men det gjorde inget.


 

När strösslet inte vill vara i burken då rycker lillknas in =) 

 

Ja det var dagens bak.. Det blir lite mer bak om nån dag men det får räcka för i kväll.

 

Hoppas att det ska smaka. Lycka Till   

 

 

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards