Mitt Nya Liv

VANILJBLOMSBULLAR.

Av Anneli Gustavsson - 2023-12-11 14:31


Ja det är jag som kallar dom så för dom ser ut som blommor o det är vanilj i dom som är så otroligt gott när man har doppat dom i socker. 

 

Det var längesen jag bakade nu, har haft sån hemsk värk men nu kunde jag inte hålla mig längre så det blev bullar till min syster, tyvärr blev det bara 28 st o varken jag eller mamma tog nån, det fick hon inte. Jag sa att hon i såna fall får ta av dom jag har kvar hos mig. Jag har inte ätit upp dom än, har mest bjudit på dom o gett bort. 

 

Hur som helst så blev det bak o det var så roligt. 

 

RECEPT;

 

Ugn - över o under. 225 *   Ca 12-15 min

 

4 dl röd mjölk

50 gram jäst

2 dl socker 

½ tsk salt

250 fram kesella 10%

150 gram rumsvarmt smör/margarin

1½ msk vaniljsocker

Ca 14 dl mjöl

 

Fyllning;

 

4 dl röd mjölk

10 msk snabb marsanpulver

Jag gör alltid dubbel sats o ibland gör jag dubbel plus ½ dubbel så 2½ dubbel sats. 

 

 

1. Värm mjölken till ca 37*,, fingervarmt. Häll ner i en bunke eller en maskin, ha ner jästen o låt den smälta i mjölken. 

 

2. Tillsätt socker, salt, kesella o smöret som du har i bitar. Häll i hälften av mjölet o arbeta ihop till en deg. Knåda degen väl, i 10 min i maskin eller dubbel tid förhand. Tillsätt lite mjöl i taget till det blir en smidig deg. 

 

4. Täck över bunken med plastfolie. Låt det jäsa i 45 minuter

 

5. Blanda alla ingredienserna till vaniljkrämen i en skål/bunke. Låt stå i kylen tills det har stelnat, det tar inte lång tid. 

 

6. Häll upp degen på mjölat bord. Nu är det lite beroende på storlek hur stort man vill ha det men jag delar upp det mellan 74 - 76 gram o då blir dom precis lagom stora o härliga. Ni kanske vill ha dom större eller mindre. Man får känna sig fram.

 

7. Plasta in den degen som du inte jobbar med för den torkar ganska fort. Lägg bara lite plast över o ta en bit när du ska ha det. 

 

8. Rulla ut  en rektangel i ca 15 x 10 cm.. Skär sen i nedersta kanten ca 9-10 remsor så det ser ut lite som en kam. Jag lägger upp bild på det oxo.  Sen spritsar du på vaniljkrämen längst upp o rullar ihop. Sen rullar du ihop den till en blomma, finns även bild på. Lägg blomman på plåten med bakplåtspapper.

 

9. Nu ska det jäsa en gång till i 30 min, täck med en duk

 

10. Pensla med ägg

 

11. Sätt på spisen till 225* över o under

 

12. Låt bullarna svalna på plåten. 

 

13. Smält smör o ha på rikligt med strösocker. O när du har haft dom i frysen, värm dom en stund i mikron  eller i ugnen så dom blir lite varma, dom känns som nybakat hela tiden.

 

  


Jag är så glad i min sexiga Bettan =) 


   

Här knådas det för fullt. 

 

 

Dags för jäsning.

 

 

På med lite plast.

 

 

Dags för vaniljkrämen. 

 

 

Nu har den jäst till sig.

 

 

Har plastfilm både över o under.

 

 

Tänk vad lyxigt det är med spritspåsar, det är så enkelt men det går bra på andra sätt oxo.

 

 

Så här gör du "kammen" på degen. Ser ni min kavel, jag bara älskar den precis lagom stor o inte lika

klumpig som vanliga. Har nog köpt den på wish för några kronor.

 

 

Nu till krämen. Som ni ser är det inte lika jämt längst ner men det gör inget för det syns inte när man har rullat ihop det. 

 

 

Sen sluter man den precis som en blomma. Det är inte alls svårt. 

 

 

Ja som sagt så blev det bara 28 st. Den i mitten är inte alls bränd förstår inte varför det ser ut så =) 

 

 


Min lilla blomma =) 

Det är Lycka att få baka. Hoppas att det ska smaka. Lycka Till   

 

 

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards