Mitt Nya Liv

HALLONGROTTOR.

Av Anneli Gustavsson - 2024-01-13 16:48


RECEPT175* vanlig ugn i mitten. Stora bollar ca 15-20 min. Mindre bollar ca 10-12 min. Den här gången gjorde jag på dubbel sats.

 

4,5 dl mjöl

1 dl socker

1 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

200 gr rumsvarmt mjukt smör/margarin

1 dl hallonsylt

 

 

1. Blanda alla torra ingredienser. 

 

2. Ha i smöret/margarinet o knåda ihop degen. Knåda inte för mycket.

 

3. Jag väger alltid mina kakor, dom vägde ca 19 gram. 

 

4. När du har rullat bollen så se till att du gör hålet direkt eftersom degen kan torka till ganska snabbt, så det inte spricker. 

 

5. Jag lägger dom i en formar men det behövs inte. Sen gör jag hålen på alla. 

 

6. Fyll hålen med sylten. Jag använder alltid spritspåse Om jag inte har sylt på flaska. 

 

7. Grädda dom i mitten av ugnen i ca 10 - 12 minuter om dom har storleken på 19 gram. Är dom större så ha dom inne lite längre. 

 

8. Låt dom svalna på plåten. 

 

Vill du ha glutenfria kakor så byter du ut mjölet till 4 dl mjölmix + 1 dl majsstärkelse. Baka dom i formar. 

 

Du kan mixa sylten lite om det är större klumpar i den.

 

 

Knåda lite lätt, den är inte svår att få ihop.

 

 

Ja den är så mjuk o len =) 

 

 

Har dom i formar sen spritsade jag i sylten.

 

 

Här får dom vila innan dom fryses in.

 

 


Jag  försökte mig på att göra hjärtan men det blev inte så bra så jag återgick till det vanliga "hålet" =)

 

Supergott blev det. Min svärdotter fick lite mer än hälften, hon tycker att dom är goda o det gör mig glad.

 

Hoppas att det ska smaka. 

Lycka Till   

 

 

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards