Mitt Nya Liv

CITRONKAKOR MED STRÖSSEL.

Av Anneli Gustavsson - 2022-01-11 00:52


Nu har jag haft mina barnbarn lite, den äldsta åkte hem i lördags men den yngsta stannade kvar tills i dag. Det har varit full rulle men det är så mysigt o roligt att få umgås med dom. Jo jag har vågat det nu när jag har tagit mina 3 sprutor, men nu ska jag ta det lite lugnt igen.

 

Lillknas älskar mina citronkakor så dom bakade vi nu o det är ju så gott, dom blir lite sega o goda o dom är så lätta att göra. Jag väger mina bollar så dom väger mellan 18-19 gr men det är ju en smaksak. 

 

Sätt ugnen på 175* i god tid. Mitten på ugnen i ca 8-10 minuter.

 

250 gr rumsvarmt smör

7 dl mjöl

1 tsk bikarbonat

0.75 tsk bakpulver

0.5 tsk salt

4 dl socker

1 ägg

Rivet skal av 2 citroner

4 msk citronsaft

2 tsk vaniljsocker

 

Det är valfritt att ha strössel på du kan ta vilket du vill, men jag tycker att det ser lite gladare ut o det blir lite crunch. Doppa först ena sidan med strössel annars fastnar det inte. Dom andre sidorna rullar du bara runt i strösockret. 

 


Ta ut smöret i god tid så det är rumsvarmt. 

 

   

Här vispar lillknas socker o smör poröst innan vi har i ägget o fortsätter att vispa en stund till.

 

 

Så här mjukt o gott blir det då.

 

 

Siktar i dom torra ingredienserna o vispa lite till. Det sista får man ta med en slickepott eller knåda lite själv men degen är smidig att jobba med.

 

 

Klart att lilla gubben ska vara med =) 

 

   

Rullade o fina, nu är det bara att hålla tummarna att dom blir goda oxo.


 

Dom är fluffiga när dom kommer ut.

 

 

Men sjunker ihop något. 

 

 

Jag har för mig att det blev 65 stycken goda citronkakor. Lillknas fick med sig några hem men nu har dom när dom kommer hit. Det är så mysigt att baka tillsammans. Vi får se vad det blir nästa gång. Jag är så glad för mina avsvalningsgaller,, jag tror att jag ska köpa ett till för man får tränga ihop kakorna =) 

 

Lycka Till ♥

 

 

 
 
wiper

wiper

11 januari 2022 12:49

Jag har inte fått några barnbarn men jag förstår att det är härligt. Vad bra att du låter honom vara med och baka, så skall det vara. Vad fin han är. Kul han gjorde av kakan ;)

Kakorna ser jättefina och goda ut. Dom skall jag försöka göra och sen frysa in tills vi kan ta hem folk. Vilket bra avsvalningsgaller. Vart får man tag på ett sånt?

Ha en fin dag
Hälsning från
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

Anneli Gustavsson

11 januari 2022 13:14

Hej. Ja du det är underbart synd bara att dom växer upp så fort så snart får jag väl muta dom för att få hit dom =) Det är mysigt att göra lite tillsammans, att baka är skoj o gott =)

Ja gör dom dom är så lätta o goda så dom går säkert åt.

Jag köpte mitt galler här https://zerazza.com/produkter/tala-bakplatsstall-40x25-cm/?utm_source=Pricerunner.se&utm_campaign=Pricerunner&utm_medium=cpc&utm_term=3715

Det finns lite olika galler men jag vill ha dom som är rutor på o inte dom andra utan rutorna för en lättare kaka hålls upp bättre o flyter inte mellan gallret.

Ha en fin dag o var rädd om dig kram ♥

 
wiper

wiper

11 januari 2022 17:35

Tack för länken till där man kan köpa detta galler. Har inte sett nåt sånt förut. Det var verkligen bra och kakorna ser så fina och goda ut.

Ha en skön kväll
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

Anneli Gustavsson

11 januari 2022 17:38

Vassegod. Ja gallret är jättebra. Men det ska vara dom som är rutiga.

Kakorna är så goda så gör dom. Säg vad du tycker.

Ha en bra kväll

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards