Mitt Nya Liv

BAKAT TEKAKOR FÖR FÖRSTA GÅNGEN.

Av Anneli Gustavsson - 2023-08-12 21:00


Jag äter själv inget bröd, jo jag kan äta knäckebröd o ibland riskakor men vanligt underbart gott mjukt bröd äter jag väldigt sällan. Jag blir lätt "beroende" av det så därför väljer jag att äta keso o kvar på morgonen o det är gott det oxo.

 

Men, jag har bakat till mamma i stället så jag får ut lite dofter av det o jag har visst smakat en skalk. Men nu i dag sa mamma att jag skulle behålla lite själv men det vill jag inte göra när jag bakar till andra, men jag behöll 3 stycken. Mamma visste inget om att hon skulle få bröd i dag. Jag har precis bakat klart dom. 

 

Jag förstår inte varför jag alltid är nervös när jag ska börja baka ? Jo detta var första gången jag gjorde tekakor o det gick så bra. Det var så enkelt att göra dom så dom kommer jag göra fler gånger. Men,, jag kommer att göra större sats o göra dom lite större. Mamma sa att hon tyckte dom var lagom storlek men jag vill att dom ska vara något större =) 

 

Här är RECEPTET; 250* mitten, över o under i ca 5-6 min, dom ska bli gyllenbruna. Det blev 26 stycken.

 

5 dl vatten, värm så det blir fingervarmt

50 g jäst, den blåa

100 g smör eller margarin, rumsvarmt

3/4 dl socker

1½ tsk salt

ca 15 dl mjöl

 

1.Värm vattnet så det blir fingervarmt. 

 

2. Smula ner jästen i köksassistenten o ha i sockret. Det löser upp sig mycket fortare på det sättet.

 

3. Ha i vattnet. 

 

4. Ha i resten av ingredienserna. Kör degen i ca 8-10 minuter.

 

5. Låt det jäsa i bunken med handduk i 1 timme.

 

6. Ha ut degen på bordet, jag vägde upp mina bollar till mellan 63-65 gram.

 

7. Kavla ut dom o sen naggar du dom med en gaffel.

 

8. Låt dom jäsa i 40 minuter.

 

9. Grädda dom i mitten av ugenen i 5-6 min,, tills dom blir gyllenbruna. 

 

Låt dom svalna under en duk.

 

 

Nytt mjöl, då tejpar jag alltid för jag är så trött på alla dess mjölpustar som fluffar omkring så fort man tar i påsen =) 

 

 

Alla ingredienserna.

 

 

Jag "smälter" alltid jästen med sockret, det går fortare att göra så.

 

   

Sen har man i rumsvarmt smör eller margarin.

 

 

Det är bara att låta sexiga Bettan att jobba =) 

 

 

Ser inte så trevligt ut,, men det blir bättre =) 

 

 

Nu har jag haft i alla andra ingredienser så nu jobbas det ännu mer.

 

 

Många gånger gör man "felet" att stänga av maskinen o skrapa bort det som finns kvar på kanterna, men gör inte det. Maskinen fixar det själv, så ha tålamod. Kör degen i 8-10 minuter.

 

 

Nu ska den jäsa till sig. 

 

 

Titta så fint den växte till sig..

 

 

Jag älskar min "bakduk". Diskbänken är så knöglig förstår inte att man gör såna här bänkar ?

 

 

Degen är smidig att jobba med. 

 

 

Väger upp dom, jag brukar vara ganska noga .

 

 

Degen hinner "torka" lite så man får rulla till dom lite extra o gör sen bollar.

 

 

Sen är det bara att jobba så det blir någorlunda runt, jo det ska ju se hembakat ut =) 

 

 

Bättre än så här blir det inte.

 

 

Nu naggar man lite med en gaffel eller om man vill ha nåt annat så går det bra.

 

   

Jag hade mina inne i 6 min o det blev jättebra. Det blev 26 stycken.

 

 

Jag behöll 3 stycken, jag ville dela på dom o se om dom var klara o det var dom. Dom såg jättefina ut. 

 

Mamma ringde nu o sa att dom var jättegoda,, då är jag nöjd =)

 

Första gången för tekakor men absolut inte den sista. 

 

Nu blir det sängen, så god natt o sov gott. 

 

Hoppas att det ska smaka. Lycka Till   

 

 


 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards