Mitt Nya Liv

TEKAKOR.

Av Anneli Gustavsson - 2023-12-13 14:43


Jag skulle bakat tekakor till mamma för längesen men värken har varit hemsk men nu så blev det lite tekakor i alla fall. Tänk att det är så roligt att baka, men det tar tid för mig men det får det göra.

 

 

Här är RECEPTET; 250* mitten, över o under i ca 5-6 min, dom ska bli gyllenbruna. Det blir ca 25 stycken på detta receptet o så som jag vägde dom. Men den här gången tog jag dubbel sats o dom 12 första vägde jag upp till 95 gram men sen skulle det ju inte bli så många så jag minskade ner dom till ca 65 gram men dom blev lite för små. Hur som helst så på dubbel sats blev det 42 eller 43 stycken, jag kommer inte ihåg.

 

5 dl vatten, värm så det blir fingervarmt

50 g jäst, den blåa

100 g smör eller margarin, rumsvarmt

3/4 dl socker

1½ tsk salt

ca 15 dl mjöl

 

1.Värm vattnet så det blir fingervarmt. 

 

2. Smula ner jästen i köksassistenten o ha i sockret. Det löser upp sig mycket fortare på det sättet.

 

3. Ha i vattnet. 

 

4. Ha i resten av ingredienserna. Kör degen i ca 8-10 minuter.

 

5. Låt det jäsa i bunken med handduk i 1 timme.

 

6. Ha ut degen på bordet, jag vägde upp mina bollar till mellan 63-65 gram.

 

7. Kavla ut dom o sen naggar du dom med en gaffel.

 

8. Låt dom jäsa i 40 minuter.

 

9. Grädda dom i mitten av ugnen i 5-6 min,, tills dom blir gyllenbruna. 

 

Låt dom svalna under en duk.


 

Nu ska den bara jäsa 1 timme.


 

Den jäste bra den här gången oxo =) 


 

Det blir en så härlig deg o lätt att jobba med. Jag har plastfolie över så degen inte ska torka ut.


 

Jag försöker göra dom runda =) 


 

Sen jäser dom ju lite som dom själv vill =) 


 

Stackars Neo,, jag har inte myst med honom på flera timmar. Men han kommer ut till köket o håller koll på mig =) 


 

Detta är dom stora tekakorna.


 

Till höger ligger dom mindre, men jag tyckte att dom var för små men det är ju såklart en smaksak. Jag kan ju säga att jag glömde ta kort när jag hade bakat klart alla tekakor,, lite retligt =) 


 

Nu ska dom bara till grannarna.


 

Vill ju visa att jag har bakat med kärlek =) 


 

Ja då har sexiga Bettan jobbat bra den här gången oxo. Än så länge funkar vi tillsammans =)


Min granne fick 3st tekakor, Rohde fick 3st o jag tog 3 st, resten fick mamma.

 

Betyg av mamma; Tack men det hade du inte behövt men tack. Dom var jättegoda o det sa tant Rohde oxo, jo dom var faktiskt goda =) 

 

Hoppas att det ska smaka. Lycka Till   

 

 

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards