Mitt Nya Liv

CHOKLAD BULLAR =)

Av Anneli Gustavsson - 2023-10-04 21:00


Ja i dag har det ju varit kanelbullens dag o jag ville baka lite till min systerson Linus o hans sambo Julia.. 

 

Men,, förra gången jag bakade bullar till dom så råkade jag ju ta fel,, i stället för kanel så tog jag kakao o dom älskade bullarna.. Så den här gången frågde jag vad dom ville ha,, kanel eller kakao ?? Dom ville ha kakao så det fick det bli i stället för kanelbullar =) 

 

Jag blev lite ledsen för dom blev inte alls fina, jag ville först inte ge bort dom för när man gör nåt åt andra så vill man att det ska smaka gott men även se fint ut o det gjorde det inte. Smaken satt där men fyllningen rann ut så jag hade tagit lite för mycket.. Men jag hoppas att dom tycker om bullarna.. Det är så roligt att baka till andra så det gör jag gärna. 

 

Det är en fibromyalgi vänlig bulldeg =) Inget knådande eller så utan man klickar ut degen i formen. Nu har jag ju sexiga bettan ( köksassistent) som hjälper mig med knådandet så det är skönt o slippa för värken har tagit över mycket nu. 

 

MITT RECEPT250* i mitten på ugnen, över o undervärme. Detta är  ett enkelt recept, jag gör alltid det dubbla. o 4dubbla på fyllningen. Låt dom jäsa i 45 minuter.

 

50 gr jäst

100 gr smör/margarin som du smälter.

3 dl mjölk. 

1 ägg

3/4 dl socker

2 krm salt

4 tsk vaniljsocker

8 dl mjöl. Jag brukar inte ta riktigt så mycket, men man känner lite. Det ska vara lite kladdigt.

 

Fyllning ; Den här gången gjorde jag 4-dubbelt för jag vill ha generöst med fyllning.

 

Smält först smöret o sen ha i allt det andra. Den här gången lät jag fyllningen koka upp så det blev som kola,, lite segt o det blev så bra. Men passa er så det inte bränner fast. 

 

50 gr smör/margarin

3 msk socker

2 tsk kanel

2 tsk vaniljsocker 

 

Man kan byta ut kanelen mot kakao, ta samma mängd.

 

Pensla med ägg o pärlsocker.



Smält jästen i sockret,, ja det smälter på det sättet o det har jag alltid gjort det är mycket smidigare. Sen har du i smöret/mjölken som är ljummen i jästen o i med resten.. 

 

Arbeta degen en bra stund innan du klickar ut det i formen.

 

Ta skedar, jag har 1 msk o 1 dessertsked.. Jag klickar ut degen med hjälp av skedarna o sen när dom är i formen så får dom jäsa där i 45 min... Doppa skedarna i vatten om det kladdar fast i degen.

 

 

När dom har jäst klart;

 

Ta fram 2 teskedar o gör hål i bullen i mitten. Jag doppar alltid mina skedar för det fastnar lätt i degen. Sen tar jag en dessertsked som jag fyller degen med,, har i fyllningen i hålet som du nyss gjorde. Pensla sen med ägg o ha på pärlsocker.. Jag vill ha mycket pärlsocker på.

 

 

 

Detta är alla ingredienserna. Jag körde dubbel sats o 4 dubbel på fyllningen.

 

 

Jag smälter alltid jästen i sockret, det går fortare.

 

   

Sen har jag i äggen.

 

 

Efter det så häller jag i den ljumna mjölk/smörblandningen i jästen. Ha även i saltet o vaniljsockret, allt utom mjölet ska blandas nu.

 

 

Jag börjar alltid 10 dl mjöl först för att känna av det lite, men jag vet att det ska i mer sen.

 

 

Ytterligare 4 del mjöl..

 

Ja det blev all mängd mjöl som står i receptet. Det ska vara lite kladdigt.

 

     

När du ska klicka upp degen i formarna så ha gärna ett glas vatten för degen vill gärna fastna på skedarna så det är bara att doppa dom ibland. Här hade jag en matsked o en tesked.

 

 

Jag fyllde matskeden nästan fullt.

 

  

 

Så här mycket klickar man i i formarna. Nu ska dom jäsa under duk i ca 45 min. Glöm inte att göra fyllningen innan dom har jäst klart. 

 

 

Dom blir höga o fina. 

 

 

För att göra hålen i degen använde jag mig av 2 teskedar, som jag även doppade lite i vatten. 

 

 

Har i fyllningen , pensla med ägg o har på pärlsocker.. Mycket ska det vara =) 

 

 

Ja nu ser ju dom här bullarna brända ut men det är dom inte. Det är kakaon som har runnit över så dom är minsann inte vackra att titta på,, men jag hoppas att smaken satt där för Linus o Julia..

 

 

Ja nu är det bara att åka o leverera bullarna =) Dom fick 55 bullar tror jag det var. Mamma o jag åt varsin o sen blev 4 eller 5 bullar brända så dom fick mamma, jag ville inte ha dom för jag blir så besviken när det blir så. 

Nästa gång ska jag försöka göra dom finare..

 

Mammas betyg; Jo då dom var goda men du hade nog lite för mycket fyllning. Dom brända kan du inte ge dom sa hon o jag sa att jag vill inte ha dom så hon fick ta dom =) 

 

Det är trist men jag blev missnöjd den här gången. Jag är alltid nervös när jag ska börja baka men det går över sen o det är så roligt, det är lycka att baka.. Jag är så glad i min sexiga bettan,, min lilla kenwood assistent, utan den hade jag inte klarat att baka som jag ville. 

 

Hoppas att det ska smaka. Lycka Till   

 

 

 

 

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards